Kirjoittaja Anne-Mari Jääskinen, Kuvat iStock

Opi perustunteista: Ilo ja mielihyvä purkavat kehon kuormaa

Mielihyvä ylläpitää elämäniloa ja kannustaa hyviin tekoihin. Mielikuviin ilon kokemuksista voi palata ammentaakseen voimaa vaikeina hetkinä. Ilon tunteet auttavat myös palautumaan stressaavista tilanteista.

Mitä enemmän koet aitoja mielihyvän tunteita, sitä paremmin kehosi voi.

Kun koet iloa, luottamusta, onnellisuutta, kiitollisuutta, innostusta ja tyytyväisyyttä, pystyt selviytymään vaikeistakin asioista ja ratkaisemaan pulmia haasteita paremmin.

Iloisena olet luovempi ja innostut uusista asioista. Luovana uskallat ilmaista itseäsi esimerkiksi tanssin, maalaamisen, musiikin tai näyttelemisen kautta.

Samalla koet lisää onnistumisen ja ilon kokemuksia. Ilo onkin varma merkki siitä, että olet kulkemassa omaa hyvinvointiasi lisäävää polkua.

Ilo lisää iloa ja tuo vapautta sekä keveyttä elämääsi.

Nauraminen tuottaa kehoosi samoja mielihyvähormoneja kuin esimerkiksi urheilu. Nauraessasi moni elimistösi toiminta tehostuu, saat enemmän happea keuhkoihisi ja kehosi kyky taistella sairauksia vastaan paranee.

Kun olet iloinen, onnellinen tai innostunut, voit tietoisesti vahvistaa juuri nyt kokemaasi tunnetta aistiesi avulla.

Silloin saat vielä enemmän irti tunteestasi ja vahvistat sen kokemista jatkossakin.

Ilon hintana ei koskaan kuitenkaan saisi olla hankalien tunteiden sisälle sullominen.

Iloa ei kannata väkisin teeskennellä hankalien tunteiden peittämiseksi, sillä jossain kohtaa hankalatkin tunteet väistämättä haluavat nousta ylös purettaviksi ja kuuluville.

Teeskennelty ilo pitää usein sisällään kipua, vihaa ja surua. Jossain kohtaa nämä kaikki tihkuvat meistä ja käytöksestämme ulos esimerkiksi piikittelyn tai muiden ilon tuomitsemisen kautta.

Myönteisyys ei siis ole itsetarkoitus vaan pikemminkin tulos siitä, että olemme käsitelleet hankalat tunteemme sisältä kuormittamasta.

Olo on silloin aidosti kevyt ja kiitollinen.

Myönteinen elämänasenne kuitenkin toimii tukenamme myös hankalissa elämänvaiheissamme, eikä sen tarvitse tarkoittaa hankalien tunteiden piiloon sullomista.

Voimme ammentaa siitä voimaa katsoa toivorikkaasti tulevaan, vaikka juuri nyt olisikin pimeää ja kylmää.

Kiitollisuus on yksi varmimmista keinoista kasvattaa mielihyvän tunteita itsessään. Kun hankalien elämäntilanteiden keskelläkin muistaa luoda katseensa niihin asioihin, joista siitä huolimatta voi vielä kokea kiitollisuutta, olo voi keventyä hetkeksi jo sillä.

Löydämme jälleen luottamusta ja toivoa, helpotusta.

Kasvatat myönteisiä tunteita:

  • ylös kohottavilla, myönteisillä ajatuksilla
  • sillä miten asennoidut asioihin ja ihmisiin
  • voimistamalla ilon ja onnen kokemuksia
  • muistelemalla tilannetta, jossa olet onnistunut tai jossa olet kokenut iloa
  • miettimällä, mistä kaikesta voit olla kiitollinen elämässäsi.

Ja mikäpä olisi enemmän lapsille iloa tuottavaa kuin ainaisten sääntöjen ja rajoitusten sijaan hassutteluun ja kujeiluun heittäytyvä aikuinen! Sitä kannattaa kokeilla vaikka jo tänään!

Yhteisen ilon jakaminen lisää yhteyttä jo endorfiinihormonienkin kautta!


HARJOITUS

Aistit auki ilolle

Voit käydä tämän harjoituksen vaiheet läpi missä tahansa tilanteessa, kun tunnet iloa, onnea tai muita myönteisiä tunteita.


Kuvittele, että olet kauniina kesäpäivänä tutulla mökkilaiturilla. Olet iloinen lomasta, aurin-gosta, kesästä ja kaikesta mukavasta ja keveästä, mitä olet päivän aikana kokenut.

Voit kokea iloa syvemmin herättämällä itsessäsi aistin kerrallaan.

Sisäinen tuntoaisti
Sulje silmäsi ja tunne ilo kehossasi. Se ehkä kuplii rintakehässäsi tai on pakahduttavaa niin että hymyilyttää. Käytät nyt sisäistä tuntoaistiasi. Vietä hetki aistien ja nauttien ilostasi.

Kosketusaisti
Tunne ilo nyt ihollasi, kosketusaistillasi. Aisti auringon lämpö ja tuulenvire ihosi pinnalla. Voit koskettaa lämmintä laituria tai aistia ruohonkorren lähelläsi. Keskity vain ihosi tuntemuksiin.

Hajuaisti
Tuo hajuaistisi mukaan kokemukseesi. Miltä rantalaiturilla tuoksuu? Mereltä? Raikkaalta? Ehkä aistit vastaleikatun nurmikon tai kuusen neulasten tuoksun. Keskity vain hajuaistisi tekemiin havaintoihin.

Kuuloaisti
Pidä yhä silmät kiinni ja tarkastele ilon kokemustasi kuuloaistisi avulla. Mitä kuulet juuri nyt? Toisten iloista naurua, veden loiskintaa? Herkistä kuulosi ottamaan vastaan kaikkea ympärilläsi tapahtuvaa.

Makuaisti
Jos olet syönyt hetki sitten jotain, joka vielä maistuu suussasi, voit ottaa maku-aistisi mukaan. Miltä suussasi maistuu? Mansikalta? Raikkaalta sitruunamehulta?

Näköaisti
Avaa silmäsi ja katsele ympärillesi, kuin et olisi koskaan nähnyt sitä mitä juuri kuvittelet näkeväsi. Huomioi pienetkin yksityiskohdat: laiturin lautojen kuviot, höyhenen pinta, veden välkehdintä auringossa, pilvien hidas lipuminen taivaalla. Hengitä syvään kaikkea mitä ympärilläsi näet – kaikkea mikä vahvistaa iloasi.

Sano itsellesi lopuksi: Olen tässä nyt. Juuri NYT koen iloa jokaisella aistillani. Toivotan ilon tervetulleeksi elämääni!

Harjoitus kirjasta: Anne-Mari Jääskinen: Mitä sä rageet? # tunteita sikanolosta sairaan siistiin, 2017

Lue myös nämä

Erityisherkän lapsen ja nuoren ymmärtäminen ja tukeminen Osa 2

Artikkelit

Erityisherkän lapsen ja nuoren ymmärtäminen ja tukeminen Osa 2

Tunnetaidot opetustyössä – aivotutkija kertoo, miksi opettajan tunnetaidoilla on väliä

Artikkelit

Tunnetaidot opetustyössä – aivotutkija kertoo, miksi opettajan tunnetaidoilla on väliä

Mitä minussa tapahtuu juuri nyt? Keho kertoo tunteen ja antaa avaimia sen säätelyyn

Artikkelit

Mitä minussa tapahtuu juuri nyt? Keho kertoo tunteen ja antaa avaimia sen säätelyyn