Kirjoittaja Anne-Mari Jääskinen

Tunteiden sietäminen on yksi vaikeimmista tunnetaidoista ja usein huomaamattamme ohitamme sen. Tartumme puhelimeen tai jääkaapin oveen, kun hankala tai innostunut olo alkaa nostaa päätään. Tiuskimme muille, sätimme itseämme tai sanomme jo kyllä lisäprojektille, kyseenalaistamatta haitallisia valintojamme.


Sietäminen on kuin pienen paussin painamista ennenkuin toimimme tunteen meissä herättämän impulssin mukaan. Ennen kontaktista pois vetäytymistä, ennen huutamista, ennen tuomitsemista, ennen kyllän tai ein sanomista.
Se on kehollisen olon kanssa hetken hengittelyä, joskus vain parinkin tietoisemman sekunnin ajan.


Meillä usein on jo monia huomaamattomia ja harmittomiakin keinoja sietää – ja osin säätääkin – hankalia olojamme. Saatamme silittää reittä hankalassa tilanteessa, hieraista niskaamme tai kasvojamme, näpertää hiuksiamme, rapsuttaa päätämme, haukotella tai pureskella kynsiämme. Ehkä jopa vähän keinuttelemme itseämme tuolilla tai jalalta toiselle seistessämme.


Otamme näin jo huomaamattamme kehostamme tukea hankalalle ololle. Ja niin saa ollakin. Tuhoisampaa on usein suinpäin toimia tunneimpulssin mukaan. Toki joskus taas on hyväkin, että säikähdys ponnauttaa meidät auton tieltä pois tai jälleennäkemisen riemussa hyppäämme rakkaamme kaulaan. Spontaanisuus on myös elämän lahja ja rikkaus!


Hankalien tunteiden ohjaamina saatamme kuitenkin alkaa kapeuttaa elämäämme, vältellä tunteita ja tilanteita, syöksyä kaikkeen uuteen kyseenalaistamatta tai oksentaa olomme toisten päälle suodattamatta.


Tunteiden sietämistä voi opetella hengitys kerrallaan. Kysyä itseltään vaikkapa ennen puhelimeen/jääkaappiin/kaukosäätimeen tarttumista, että voinko olla tämän tunteen kanssa hetken? Voinko vaan hengitellä tässä epämukavuudessa? Aistia käsien levottomuuden tai sisäisen lepatuksen ja olla vaan.


Katso, muuttuuko toimintasi sen jälkeen? Onko helpompi tehdä tietoinen valinta siitä, mitä tunteen kanssa tekee? Heikkenikö tunteen herättämä impulssi, vaimeniko levottomuus tai ärtymys?


Muista myös onnitella itseäsi, kun saat hetken siedettyä tunnetta!


Mikä on sun keinosi sietää hankalia tunteita?

Lue myös nämä

Tunne- ja läsnäolotaidot tarvitsevat kumppanikseen arkiset valinnat

Blogi

Tunne- ja läsnäolotaidot tarvitsevat kumppanikseen arkiset valinnat

Tunteet puskevat toimimaan

Blogi

Tunteet puskevat toimimaan

Tunteiden arvostaminen antaa tärkeät eväät elämään

Blogi

Tunteiden arvostaminen antaa tärkeät eväät elämään