Tunnetaitokoulutuksista lisää buustia Heinolan kouluihin – ”Syntyi turvallinen ja luotettava ilmapiiri”

Heinolan alakoulujen sekä yläkoulun opettajat, ohjaajat ja avustajat vankistivat omia tunne- ja vuorovaikutustaitojaan sekä buustasivat niiden opettamista tunnetaitokoulutuksissa Tunne ja Taidan kanssa.

Teksti ja kuvat Inkeri Meriluoto

”Tämä oli juuri sitä mitä tilattiin, ja paljon ylikin!”

Näin totesi Heinolan koulutusjohtaja Pia Helander, kun sekä ylä- että alakoulujen henkilöstölle suunnatut tunnetaitokoulutukset oli saatu syksyllä vauhtiin.

Alakoulujen koulutuspäivissä keskityttiin emotionaalisen turvan, vuorovaikutuksen sekä konkreettisten tunnetaitojen vahvistamisen keinoihin.

Yläkoulujen koulutuspäivissä painotus oli nuorten kohtaamisessa, myönteisen pomouden vahvistamisessa ja nuorille sopivien tunnetaitojen tukemisen menetelmissä.

”Koulutukset antoivat opetushenkilöstölle työvälineitä kohdata eri-ikäisiä oppilaita arjessa ja vahvistaa oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja unohtamatta henkilöstön omaa hyvinvointia ja jaksamista”, Helander kiittelee.

 ”Tunne & Taidan kanssa yhteistyö hoitui joustavasti ja koimme, että saimme, mitä tilasimme. Lämmin suositus!”, esi- ja perusopetuksen yhteisöllisen opiskeluhuollon erityisasiantuntija Minna Repo sanoo.

Alakouluun tietoisesti lisää tunteiden sanoittamista ja emotionaalista turvaa

Koulutuspäivien välissä molemmilla koulutusryhmillä oli kevyt havainnointitehtävä, joka tuki koulutussisältöjen integroimista.

Alakoulujen opettajien havainnointitehtävä keskittyi emotionaalisen turvan ja tunteiden sanoittamiseen lisäämiseen. Konkreettisia keinoja näihin oli pohdittu yhteisesti koulutuspäivässä.

Opettajat totesivat emotionaalisen turvan tietoisen lisäämisen vaikutuksista muun muassa näin:

  • ”Konflikteja ollut vähemmän.”
  • ”Lapset rauhoittuvat aiempaa nopeammin ja pystyivät keskittymään omiin asioihinsa.”
  • ”Yhteenkuuluvuuden tunne kasvoi nopeasti.”
  • ”Oppilaiden sitoutuminen työskentelyyn ja ohjeiden noudattamiseen lisääntyi.”

Satsaus tunteiden sanoittamiseen toi apuja muun muassa ristiriitatilanteiden selvittelyyn.

Näin alakoulujen opettajat kuvasivat havaintojaan tunteiden sanoittamisen lisäämisestä:

  • ”Se on tuonut avoimuutta luokkaan, ristiriitatilanteissa kaikkien on helpompi kertoa oma kantansa ja myös kuunnella toisia.”
  • ”Ymmärrys lisääntyi puolin ja toisin, ja yleinen työskentely on rauhoittunut. Asioita on helpompi ottaa puheeksi.”
  • ”Se on lisännyt avoimuutta luokassa, lähes kaikki uskaltavat tuoda ajatuksensa esille ristiriitatilanteissa.”

Tunne ja Taidan asiantuntijakouluttaja Nina Ålander oli vaikuttunut opettajien havainnoista. Ålander oli yhtenä kouluttajana alakoulun koulutuspäivissä.

”Se, miten pienet asiat saavat isoja, tärkeitä asioita aikaan, on aina jotenkin koskettavaa. Se, että opettaja kokee pääsevänsä lähemmäs, se kun lapset alkavat kertoa asioista ja se, miten yhteys ja turvan tunne kasvaa ja saa aikaan sitä, että ryhmässä voidaan kohdata ja pysähtyä”, Ålander toteaa.

Alakoulujen kouluttajakolmikko: Nina Ålander, Inkeri Meriluoto ja Anne-Mari Jääskinen.

Yläkouluun tietoisesti lisää myötätuntoista
kohtaamista ja myönteistä pomoutta

Yläkoulun opettajien havainnointitehtävä keskittyi myötätunnon ja lempeän jämäkkyyden – myönteisen pomouden – tietoiseen lisäämiseen. Konkreettisia keinoja näihin käsiteltiin yhteisesti koulutuspäivissä.

Näin opettajat kuvasivat myötätunnon tietoisen lisäämisen vaikutuksia:

  • ”Vastavuoroinen kunnioitus ja me-henki on vahvistunut.”
  • ”Vuorovaikutuksesta on tullut vahvaa, kun siihen kiinnittää alussa paljon huomiota.”
  • ”Nuori piti siitä, että huomioin hänet. Yritti enemmän, kun kehuin.”
  • ”Myötätuntoinen ote auttaa itseäkin jaksamaan – siitä jää hyvä mieli.”

Myönteisen jämäkkyyden lisääminen näkyi muun muassa näin:

  • ”Luottamus lisääntyi.”
  • ”Työskentely sujui jouhevammin, kysymykset olivat asiallisia.”
  • ”Oppilaat kyllä tyytyvät siihen, että ope on pomo. Jämäkkyys vähentää opettajan haastamista.”
  • ”Oppilaat eivät ”kokeile” yhtä paljon kun säännöt on kaikkien tiedossa.”
Yläkoulun kouluttajakolmikko: Inkeri Meriluoto, Veera Kannosto ja Anne-Mari Jääskinen.

Tunne ja Taidan asiantuntijakouluttaja, erityisopettaja Veera Kannosto riemuitsee, että opettajat innostuivat lähteä havainnoimaan omia toimintatapojaan ja kokeilemaan uutta tai vahvistamaan jo olemassaolevaa.

”On todella vaikea laji osata olla samaan aikaan napakka ja lempeä, strukturoida ja tarjota onnistumisia. Tämä vaatii valtavasti sinnikkyyttä ja samalla uskallusta keskittyä oleelliseen”, Kannosto toteaa.

Konkreettisia keinoja turvan palauttamiseen kriisitilanteiden jälkeen

Molemmissa koulutusryhmissä avattiin myös keinoja purkaa tapahtuneita kriisitilanteita ja palauttaa turvaa niin luokassa kuin henkilökunnan kesken.

Kouluttaja, luokanopettaja Nina Ålander kertoi koulutuksessa oman kokemuksensa Ukrainan sodan aiheuttamien pelkojen käsittelystä silloisen 4. luokkansa kanssa.

”Luovat menetelmät tarjoavat tähän hyvän kanavan. Yksi lapsista kirjoitti työskentelyn päätteeksi: Tuntuu, että nyt mä sain sen ulos mun mielestä ja tunteista”, Ålander kertoo.

Yläkoulun opettajien koulutuksessa nousi esiin myös erilaisten kouluun suunnattujen uhkien jälkikäsittely tunnetasolla.

”Valitettavasti erilaiset uhkatilanteet ovat lisääntyneet etenkin yläkouluissa. Ne kuormittavat oppilaita, henkilökuntaa ja esihenkilöitä monin eri tavoin ja etenkin, jos tilanteiden herättämiä tunteita, huolia, kysymyksiä ei oteta avoimesti käsittelyyn”,Tunne ja Taidan perustaja, koulutusjohtaja Anne-Mari Jääskinen toteaa.

”Usein käsitellylle on kuitenkin vaikea löytää tilaa – ja myös uskallusta kohdata vaikeitakin tunteita yhdessä, ja myös tätä käsittelimme Heinolassa avoimesti ja konkreettisin keinoin”, Jääskinen kertoo.

Lue myös: Tukea kriisitilanteiden käsittelyyn lasten ja nuorten kanssa – 8 keinoa vahvistaa turvaa

Teillekin innostava ja käytännönläheinen koulutus tunnetaidoista? Tilaa tästä!

Lue myös nämä

Pirha jatkaa suosittua sote-alan tunnetaitokoulutusta – ”Konkreettista, selkeäsanaista, kannustavaa!”

Artikkelit

Pirha jatkaa suosittua sote-alan tunnetaitokoulutusta – ”Konkreettista, selkeäsanaista, kannustavaa!”

Kysely kertoo: Näin tunnetaitojen opettelu vaikuttaa aikuiseen ja lapseen

Artikkelit

Kysely kertoo: Näin tunnetaitojen opettelu vaikuttaa aikuiseen ja lapseen

Oivalla tunnetaito-ohjauksesta: Tunnetaito-ohjaus maahanmuuttajalasten kanssa

Artikkelit

Oivalla tunnetaito-ohjauksesta: Tunnetaito-ohjaus maahanmuuttajalasten kanssa